مقالات و نوشته ها

برخی از مزایای استفاده از چراغ های LED

تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
منبع : نیک ساز ماندگار
خلاصه : زندگي انسان از ابتداي خلقت ، پيوسته به انواع انرژي وابسته بوده است و با گذشت زمان اين وابستگي نه تنها كاهش نيافته بلكه با روند چشمگيري رو به افزايش است و در حال حاضر همگان به دنبال يافتن راه هايي هستند كه بتواند پاسخگوي رشد ...
برخی از مزایای استفاده از چراغ های LED

زندگی انسان از ابتدای خلقت ، پيوسته به انواع انرژی وابسته بوده است و با گذشت زمان اين وابستگی نه تنها كاهش نيافته بلكه با روند چشمگيری رو به افزايش است و در حال حاضر همگان به دنبال يافتن راههايی هستند كه بتواند پاسخگوی رشد فزاينده تقاضای انرژی باشد. در همين راستا مباحثی مانند بهينه سازی مصرف انرژی و انرژيهای نو نیز اهميت فوق العاده ای يافته اند.
 در اين مقاله اجمالا به چند مورد از مزایای استفاده از لامپ های LED نسبت به  لامپهای التهابی ، گازی و فلورسنت پرداخته می شود.

بازده نوری
یکی از مهمترین مزیتهای لامپهای LED بازده نوری بالای این لامپها نسبت به سایر لامپ ها است. در حال حاضر لامپ‌های LED بازدهی بین ۷۴ تا ۱۲۰ لومن بر وات را دارا می‌باشند و این در حالی است که این مقدار برای لامپ‌های رشته‌ای ۱۰ تا ۱۵ لومن بر وات، برای لامپ‌های کم‌مصرف ۴۵ تا ۶۵، برای لامپ‌های بخار جیوه ۳۵ تا ۶۰، برای لامپ‌های بخار سدیم ۶۰ تا ۱۱۰ و برای لامپ‌های متال هالید ۷۵ تا ۸۵ لومن بر وات می‌باشد. 

عمر مفید بالا
عمر مفید متوسط برای لامپ های رشته ای ۱۵۰۰ ساعت ، لامپ های هالوژن ۳۵۰۰ ساعت ، لامپ های کم مصرف ۸۰۰۰ ساعت ، لامپ های گازی متال ۱۳۰۰۰ ساعت ، لامپ های مهتابی ۲۰۰۰۰ ساعت و لامپ های ال ای دی ۵۰۰۰۰ ساعت است.
فرض كنید كه احتمال از كار افتادن یك LED در ساعات ۱ تا ۵۰۰۰ عمر آن ، برابر با ۰/۰۰۲ باشد و اگر یك لامپ ال ای دی با ۵۰۰ عدد LED را در نظر بگیریم و زمان تعویض این لامپ را منوط به از كار افتادن ۲۰۰ عدد LED آن بدانیم ، آنگاه احتمال تعویض این لامپ در زمان ۱ تا ۵۰۰۰ ساعت ، برابر است با ۰/۰۰۲ به توان ۲۰۰ كه تقریباً برابر با صفر می‌باشد .
لذا زمانی كه یك لامپ LED در شرایط استاندارد بكار گرفته شود می‌توان مطمئن بود كه تا سالها نیازی به تعویض آن نخواهد بود.

عدم وجود پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز
در لامپهای کم مصرف و مهتابی  رایج در بازار، یک پوشش فسفری اشعه ماورای بنفش (UV) ناشی از تحریک گاز درون لامپ را جذب کرده و به صورت نور مرئی تابش می کند. در صورت شکسته شدن لامپ، تماس پوست با فسفر یا استنشاق بخار آن برای بدن انسان بسیار خطرناک است. همچنین، تحقیقات اخیر نشان داده است که اگر پوشش فسفر در قسمتهایی دارای ضخامت کم بوده یا قسمتهایی از شیشه بدون پوشش تولید شده باشد یا پوشش آن به مرور ریخته باشد، اشعه ماورای بنفش مستقیماً به شبکیه چشم برخورد کرده و موجب آسیب رساندن به سیستم بینایی می گردد. همچنین، این اشعه پس از برخورد با پوست در کوتاه مدت موجب خشکی، ایجاد لک یا کک و مک و در بلندمدت موجب سرطان پوست می گردد. علاوه براین، این نوع لامپها حاوی مقداری جیوه و سرب نیز می باشند که در صورت تماس با پوست یا جذب داخل بدن از طریق استنشاق بخار، برای سلامتی فوق العاده خطرناک می باشد. در کشورهای پیشرفته به خاطر همین خطرات و جلوگیری از آلودگی محیط زیست با فلزات سنگین جیوه و سرب، جمع آوری و دفع بدنه لامپهای کم مصرف و مهتابی دارای دستورالعملهای خاص می باشد.
همچنین، نوسان نور (Flicker) لامپهای مهتابی دارای بالاست غیر الکترونیک فرکانس پایین در درازمدت موجب عوارضی مانند سردرد، سرگیجه و تحریک بیماران مبتلا به صرع خواهد شد.
 
قابليت بكارگيري در دماي ۳۰و ۵۰+ درجه سلسيوس
به جرات ميتوان گفت كه لامپهای LED در هر نقطه از كره خاكی و در هر فصلی قابل استفاده هستند و توانايی قابل توجهی در تحمل تغييرات دما دارند كه مشابه آنرا در هيچکدام از منابع روشنايی نميتوان يافت و شما ميتوانيد LED را در دماي ۳۰- و ۵۰+ درجه سلسيوس به راحتی نگهداری نماييد.
معمولا در نقاط صعب العبور و داراي شرايط جوی نامساعد ، امكان استفاده آسان از هيچ یك از لامپهای قديمی وجود ندارد و بايد تدابير خاصی برای حفظ و نگهداری آنها انديشيده شود ولی ميتوان لامپهای LED را در هر مكانی، آنهم بدون نياز به مراقبتهای خاص ، مورد استفاده قرار داد.
 
امنیت بالا
 از آنجا که لامپهای LED را ميتوان با استفاده از ولتاژهاي پايين و امن به كار برد و علاوه بر اين توليد حرارت توسط اينگونه لامپها بسيار كم است، لذا خطر برق گرفتگي ، سوختگي و حريق تا ميزان زيادي كاهش یافته و می توان بسياري از موارد ايمني را كه ملزم به رعایت آنها در مورد لامپهاي قديمي بودیم ، حذف نمود. استقامت فیزیکی بالاتر در برابر ضربه و لرزش به دلیل عدم وجود حباب و فیلامان نیز امنیت بالای به کارگیری این لامپ ها را تضمین می کند.
 
صرفه اقتصادی
کاهش هزینه انرژی مصرفی به میزان ۷۰ تا ۹۰ درصد خصوصا برای تعرفه های اداری ، تجاری و صنعتی ، کاهش چشمگیر هزینه های نگهداری ، تعمیر و تعویض لامپ ها ،  کاهش هزینه های کابل کشی به دلیل آمپراژ کمتر ، کاهش بار حرارتی سیستم های خنک کننده محیط ، کاهش تولید گازهای گلخانه ای توسط نیروگاههای سوخت فسیلی به دلیل کاهش بار شبکه و موارد دیگر ، موجب صرفه اقتصادی بسیار بالای استفاده از لامپ های ال ای دی نسبت به سایر لامپ ها است.

 


مقالات و نوشته‌های مرتبط
زمینه های کاری شرکت